Cíle projektu
Cílem našeho projektu byl systém dalšího vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků v oblastech nových metod ve speciálním školství. Zaměřili jsme se na všechny oblasti, se kterými jsme se v posledních letech setkali a kde jsme zjistili, že bychom mohli dát našim dětem a žákům více.
Poznatky a dovednosti, které v rámci projektu získali pracovníci školy, budou dále v rámci své práce využívat.
Projekt se snažil svým pojetím účinně řešit specifické problémy při vzdělávání a komplexní péči o děti a žáky s těžkým kombinovaným postižením a autismem. Prostředkem řešení bylo uplatnění nových forem výuky a alternativních vzdělávacích metod pomocí odborného vzdělávání všech pracovníků školy.
Vzdělávání bylo realizováno formou jednorázových nebo dlouhodobých kurzů, jejichž obsahová náplň vychází z potřeb pracovníků a potřeb školy. Na jejich podíleli odborně vyškolení externí lektoři. Vědomosti a dovednosti získané v rámci projektu se začaly bezprostředně aplikovat přímo do výuky a výchovy.
Hlavní cíle:
- pracovník školy – odborník, který zná nové formy a metody práce s těžce postiženými žáky, umí je použít a předat dalším osobám
- udržitelnost vysoce kvalifikovaných pedagogických a nepedagogických pracovníků, z toho plynoucí zaměstnanost
- zajištění žákům nejvyšší možnou sociální integraci a plnohodnotný život
Oblasti projektu
Pedagogičtí pracovníci
- Polohování
- Autismus
- Logopedie
- Specifické terapie
- Týmová spolupráce, zážitková pedagogika
- Manažerská školení
Nepedagogičtí pracovníci
- Vnitřní kontrola v praxi
- Spisová a archivní služba
- Platové předpisy ve školství
- Moderní trendy ve školním stravování
Pedagogové se postupně vzdělávali v oblastech:
Autismus
- Autismus I.,II. – celkem absolvovalo 28 pedagogů
- Zvládání problémového chování – 26 pedagogů
- Základy komunikace s vizuální podporou – 7 pedagogů
Specifické terapie
- Arteterapie – Výtvarná dílna – 17 pedagogů
- Ergoterapie – Průřez základy keramiky – 12 pedagogů
- Muzikoterapie – Pohádky trochu jinak – 15 pedagogů
- Léčebný a zdravotní tělocvik – Využití malých a velkých míčů – 17 pedagogů
- Balanční cvičení – 14 pedagogů
Polohování
- Bazální stimulace I., II. – 24 pedagogů
- Metody a techniky stimulace pohybového vývoje a vývoje orálních funkcí, handling a polohování žáků s kombinovaným postižením – 20 pedagogů
Logopedie
Všechny tři naše logopedické pracovnice se postupně zúčastnily těchto kurzů:
- Možnosti rozvoje řeči
- Jazyk a řeč v RVP
- Pomůcky pro rozvoj komunikačních schopností
Manažerská školení
Vedoucí pracovníci školy se vzdělávali v těchto kurzech:
- Studium pro ředitele škol a školských zařízení
- Manažerská kvalita – profesní rozvoj řídícího pracovníka ve školství
- Motivace a hodnocení zaměstnanců
Závěr
Celkově se 18 různých školení a seminářů zúčastnilo přes 200 pedagogických pracovníků.
Nepedagogičtí pracovníci absolvovali 8 druhů školení z oblastí změn v legislativě, novelizace zákonů, počítačové gramotnosti a moderních trendů ve stravování. Celkově se školení účastnilo 10 pracovníků.
Obsahová stránka projektu byla velmi přínosná pro celé naše zařízení a vysoce kladně hodnocena pracovníky školy.
Naším cílem bylo všechny poznatky a dovednosti implementovat do další výchovně vzdělávací práce, což se podařilo. Pro aplikaci bazální stimulace jsme vytvořili komplexní pracoviště.
Celkové náklady projektu činily: 1 187 611 Kč
Z toho z dotace ESF: 1 009 470 Kč
Z rozpočtu ČR: 178 141 Kč